GraphQL.cz/Fórum/Co je lepší pro real-time data, GraphQL subscriptions přes MQTT nebo WebSocket?

Co je lepší pro real-time data, GraphQL subscriptions přes MQTT nebo WebSocket?

V poslední době se čím dál více zajímám o to, jak efektivně přenášet real-time data v aplikacích a narazil jsem na dvě technologie, které mi přijdou hodně zajímavé – GraphQL subscriptions a MQTT versus WebSocket. Teď mě trápí otázka, co vlastně použít, když chci dosáhnout co nejlepšího výkonu a spolehlivosti. Když uvažuji o GraphQL subscriptions, tak vidím výhody v tom, že se dají snadno integrovat s existujícími GraphQL API a umožňují flexibilní dotazy. Na druhou stranu ale nemám moc zkušeností s tím, jak by to fungovalo v praxi při použití MQTT. Co je vlastně lepší pro situace, kde potřebujeme bleskové aktualizace dat v reálném čase? Vím, že WebSockety jsou oblíbené pro jejich nízkou latenci a trvalé spojení, ale co když bych chtěl využít MQTT pro distribuci zpráv? Jaké jsou klíčové rozdíly mezi těmito dvěma přístupy? A co třeba škálovatelnost? Jak to vše ovlivňuje výkon aplikace? Ještě bych chtěl vědět, jestli je nějaký specifický případ užití, kdy by bylo lepší jít s GraphQL subscriptions než s WebSockety nebo naopak. Bude mít moje volba nějaký vliv na uživatelskou zkušenost? Jaké jsou možné nástrahy obou přístupů? Je tu někdo, kdo má praktické zkušenosti s implementací těchto technologií? Byl bych vděčný za jakékoliv postřehy nebo tipy. Díky moc!

204 slov
2 minut čtení
29. 12. 2024
Adam Švanda

Když to shrnu, WebSockety jsou hodně oblíbené, protože mají nízkou latenci a jsou super pro bleskové přenosy dat. Ideální, když potřebuješ rychlou interakci, třeba v chatovacích aplikacích nebo hrách. Na druhou stranu, GraphQL subscriptions jsou fajn, když už máš GraphQL API a chceš snadno integrovat real-time funkce. Umožňují ti flexibilní dotazy a můžeš dostávat jen ty data, která fakt potřebuješ.

MQTT je skvělý pro IoT projekty, kde máš hodně zařízení, co musí komunikovat efektivně s nízkou šířkou pásma. Má nižší režii než WebSockety, ale obvykle je to složitější na implementaci. Takže pokud jde o škálovatelnost a distribuci zpráv v IoT prostředí, MQTT by mohl být lepší volba.

Každý z těchto přístupů má svoje výhody a nevýhody. WebSockety jsou prostě rychlé, zatímco MQTT je spolehlivé pro více zařízení. Když se rozhodneš, zvažuj použití tvé aplikace a kolik dat budeš posílat. Co se týče uživatelské zkušenosti, rychlost a spolehlivost dopravy dat fakt ovlivňuje to, jak lidi aplikaci vnímají.

Takže pokud chceš rychlost a nízkou latenci, jdi do WebSocketů. Ale pokud potřebuješ robustní řešení pro víc zařízení nebo datové proudy, tak MQTT může být klíčové. Nakonec to záleží na konkrétním použití.

187 slov
1.9 minut čtení
23. 6. 2024
Libor Němec

Takže, co se týká real-time dat, GraphQL subscriptions a WebSockety vs. MQTT, tak každá technologie má něco do sebe. WebSockety jsou skvělý, když potřebuješ nízkou latenci a stabilní spojení. Můžeš snadno posílat zprávy tam a zpátky bez komplikací. Ale pokud jde o distribuci zpráv, MQTT je navržený tak, aby byl lehký a efektivní pro zařízení s nízkou šířkou pásma, což může být super pro IoT aplikace nebo situace, kde máš hodně klientů.

GraphQL subscriptions na druhou stranu ti dávají možnost flexibilních dotazů a můžeš dělat změny v aplikaci bez toho, abys musel neustále měnit serverový kód. To je fakt výhoda, pokud už máš GraphQL API. Ale přemýšlej o tom - pokud potřebuješ opravdu rychlé aktualizace a máš velké množství datových přenosů, WebSockety by mohly být lepší volba.

Pokud jde o škálovatelnost, MQTT to zvládá dobře díky svému publish/subscribe modelu. Ale když mluvíme o uživatelské zkušenosti, rychlost a spolehlivost spojení budou hrát důležitou roli. Někdy můžeš narazit na latenci u GraphQL subscriptions, což může být frustrující.

Osobně bych doporučil WebSockety pro většinu webových aplikací, kde je výkon klíčový. Ale pokud pracuješ s IoT nebo potřebuješ distribuovat zprávy velkému počtu zařízení, vyzkoušej MQTT. Záleží taky na tom, co máš za konkrétní use case. Každopádně si dej pozor na přetížení sítě a snaž se optimalizovat datové toky.

212 slov
2.1 minut čtení
6. 9. 2024
Pavla Kratochvílová

Když řešíš real-time data, tak je dobrý mít na paměti, co vlastně potřebuješ. GraphQL subscriptions jsou super, když už máš GraphQL API, protože se to hezky integruje a můžeš si dotazy upravit podle sebe. Ale má to svý limity, hlavně co se týče latence a výkonu, když jde o hodně uživatelů nebo frekvence zpráv.

WebSockety jsou fakt rychlý a trvalý spojení, takže pro bleskový aktualizace jsou jako stvořený. Můžeš tam posílat data v reálným čase a je to většinou stabilní.

Co se týče MQTT, to je super pro IoT a situace s hodně zařízeními. Je to navržený pro nízkou šířku pásma a můžeš mít spoustu klientů bez velký zátěže na server. Ale chce to víc nastavování, aby to fungovalo jak má.

Když mluvíme o škálovatelnosti, tak WebSockety můžou být náročný na server, zatímco MQTT je lehčí, ale musíš mít dobré brány mezi zařízeními.

Záleží na tom, co chceš dělat. Kdybys měl aplikaci na chat nebo něco podobného, tak bych za mě šel spíš do WebSocketů. Když jde o IoT nebo víc zařízení s menšími datovými přenosy, tak MQTT bude lepší volba. Uživatelé si toho pak možná nevšimnou tolik, ale latence může ovlivnit zkušenost při interakci s aplikací.

Hlavně se připrav na to, že obě technologie mají svý nástrahy – WebSockety můžou padat při nějakých výpadcích a MQTT zase potřebuje víc péče ohledně správy klientů. Takže vyber podle toho, co je pro tebe důležitější.

230 slov
2.3 minut čtení
11. 12. 2024
Milan Kalous
GraphQL.cz/Články/GraphQL subscripce
Porovnání různých transportních protokolů pro GraphQL subscriptionsPodrobný článek o analýze a porovnání různých transportních protokolů pro GraphQL subscriptions, jako jsou WebSocket a HTTP/2, s důrazem na použitelno...
1000 slov
10 minut čtení
10. 10. 2023
Pavel Novotný
Přečíst článek
Podobné otázky