GraphQL.cz/Fórum/Jak správně formátovat chybová hlášení v API?

Jak správně formátovat chybová hlášení v API?

Chtěl bych se zeptat, jak je to vlastně s formátováním chybových hlášení v API, konkrétně v GraphQL. Vím, že je důležité, aby byly hlášení jasná a srozumitelná, ale nevím, co všechno by měla obsahovat. Jaké informace by měl uživatel dostat, když dojde k chybě? Měla by tam být přesná chybová zpráva, nějaký kód chyby nebo třeba i detailnější popis problému? A co struktura těchto hlášení? Je lepší mít nějaký standardní formát, nebo se dá použít cokoliv? Jak to děláte ve svých projektech? Měli jste někdy problém s tím, že si uživatelé stěžovali na nejasnosti v chybových hlášeních? Rád bych věděl také, jestli existují nějaké best practices, které byste doporučili pro API návrh. Jo a ještě mě zajímá, jak se s tím popasovat z pohledu ladění – je lepší posílat více informací v chybovém hlášení během vývoje a pak to omezit v produkci, nebo se snažit hned od začátku dodržovat přísná pravidla? Díky za všechny tipy!

155 slov
1.6 minut čtení
18. 11. 2023
Richard Dunka

Chybová hlášení v API, hlavně v GraphQL, by měla být fakt jasná a stručná. Nejdůležitější je mít tam nějaký kód chyby, který si uživatel může snadno spojit s dokumentací. Přesná chybová zpráva je taky nutnost, aby uživatel věděl, co se pokazilo. Dobré je i krátké vysvětlení problému, ale nemělo by to být moc dlouhé, aby se to dalo rychle přečíst.

Pokud jde o strukturu, je fajn mít nějaký standardní formát, třeba JSON, který se dá snadno parsovat. Není dobré to nechat na náhodu – když se to jednou ustálí, tak to usnadní práci.

Osobně jsem měl už pár stížností na nejasnosti v chybách, takže je lepší mít hlášení co nejvíc informativní. Co se týče ladění, já bych posílal víc informací během vývoje a pak to zjednodušil pro produkci. Sice to může být na začátku matoucí, ale aspoň najdeš a opravíš chyby lépe.

Takže shrnuto: kód chyby, jasná zpráva a standardizovaná struktura. A nezapomínej na ladění!

155 slov
1.6 minut čtení
1. 12. 2024
Robert Karásek

Když formátuješ chybová hlášení v GraphQL, tak fakt záleží na tom, co chceš uživatelům předat. Měl bys mít nějaký standardní formát, aby se v tom každý vyznal. Obvykle by tam měly být aspoň tyhle věci: jasná chybová zpráva, kód chyby (třeba nějaký enum), a možná i detailnější popis, aby bylo jasný, co se vlastně stalo. Někdy je fajn přidat i informace o tom, kde v API došlo k chybě, aby to usnadnilo ladění.

Co se týče struktury, hodně lidí dává přednost JSONu – prostě objekty s klíči jako "message", "code" atd. Mělo by to být konzistentní, aby se to dalo snadno parsovat. Pokud jde o ladění, já bych doporučil posílat víc informací během vývoje a pak to trochu osekat v produkci, aby se neukazovala zbytečná data. Někdy uživatelé prostě nevědí, co si mají myslet, tak jasné a stručné hlášení může dělat divy. Většinou je to o zkušenostech a testování toho, co funguje nejlíp.

153 slov
1.5 minut čtení
29. 7. 2024
Věra Moravcová

Takže, co se týče chybových hlášení v GraphQL, tak je fakt dobrý mít to nějak standardizovaný. Určitě by tam měly být jasný informace jako kód chyby a popis. Uživatel by měl hned pochopit, co se stalo. Třeba něco jako error: "Neplatný vstup" a k tomu nějaký kód, co pak můžeš použít v dokumentaci.

Struktura je důležitá – můžeš mít JSON se sekcí "errors", kde bude pole chyb. Každá chyba by měla mít svůj objekt s informacema - třeba message, code a maybe i path, kde se ta chyba stala. Mít víc detailů může být hezký, ale pozor na citlivý data.

Pokud jde o ladění, tak během vývoje klidně posílej víc info, ale v produkci bych to omezil. Uživatelé si často stěžujou na nejasný hlášky, takže je lepší to mít co nejjasnější od začátku. Best practices? Drž se jednoduchosti a konzistence – to ušetří spoustu problémů později.

146 slov
1.5 minut čtení
6. 7. 2024
Pavel Horálek
GraphQL.cz/Články/Error handling v GraphQL
Jak chybová hlášení ovlivňují klientské aplikace - nejlepší praktiky pro návrh APIObjevte, jak správně navrhnout API tak, aby chybová hlášení pomáhala klientským aplikacím efektivně reagovat na problémy a poskytovala uživatelům lepš...
1000 slov
10 minut čtení
26. 2. 2023
Barbora Němcová
Přečíst článek
Podobné otázky