GraphQL.cz/Fórum/Jak správně formátovat chybová hlášení v API?

Jak správně formátovat chybová hlášení v API?

Chtěl bych se zeptat, jak je to vlastně s formátováním chybových hlášení v API, konkrétně v GraphQL. Vím, že je důležité, aby byly hlášení jasná a srozumitelná, ale nevím, co všechno by měla obsahovat. Jaké informace by měl uživatel dostat, když dojde k chybě? Měla by tam být přesná chybová zpráva, nějaký kód chyby nebo třeba i detailnější popis problému? A co struktura těchto hlášení? Je lepší mít nějaký standardní formát, nebo se dá použít cokoliv? Jak to děláte ve svých projektech? Měli jste někdy problém s tím, že si uživatelé stěžovali na nejasnosti v chybových hlášeních? Rád bych věděl také, jestli existují nějaké best practices, které byste doporučili pro API návrh. Jo a ještě mě zajímá, jak se s tím popasovat z pohledu ladění – je lepší posílat více informací v chybovém hlášení během vývoje a pak to omezit v produkci, nebo se snažit hned od začátku dodržovat přísná pravidla? Díky za všechny tipy!

155 slov
1.6 minut čtení
16. 3. 2024
Richard Dunka
Richard Dunka

Takže, co se týče chybových hlášení v GraphQL, tak je fakt dobrý mít to nějak standardizovaný. Určitě by tam měly být jasný informace jako kód chyby a popis. Uživatel by měl hned pochopit, co se stalo. Třeba něco jako error: "Neplatný vstup" a k tomu nějaký kód, co pak můžeš použít v dokumentaci.

Struktura je důležitá – můžeš mít JSON se sekcí "errors", kde bude pole chyb. Každá chyba by měla mít svůj objekt s informacema - třeba message, code a maybe i path, kde se ta chyba stala. Mít víc detailů může být hezký, ale pozor na citlivý data.

Pokud jde o ladění, tak během vývoje klidně posílej víc info, ale v produkci bych to omezil. Uživatelé si často stěžujou na nejasný hlášky, takže je lepší to mít co nejjasnější od začátku. Best practices? Drž se jednoduchosti a konzistence – to ušetří spoustu problémů později.

146 slov
1.5 minut čtení
11. 10. 2024
Pavel Horálek
Pavel Horálek

Když formátuješ chybová hlášení v GraphQL, tak fakt záleží na tom, co chceš uživatelům předat. Měl bys mít nějaký standardní formát, aby se v tom každý vyznal. Obvykle by tam měly být aspoň tyhle věci: jasná chybová zpráva, kód chyby (třeba nějaký enum), a možná i detailnější popis, aby bylo jasný, co se vlastně stalo. Někdy je fajn přidat i informace o tom, kde v API došlo k chybě, aby to usnadnilo ladění.

Co se týče struktury, hodně lidí dává přednost JSONu – prostě objekty s klíči jako "message", "code" atd. Mělo by to být konzistentní, aby se to dalo snadno parsovat. Pokud jde o ladění, já bych doporučil posílat víc informací během vývoje a pak to trochu osekat v produkci, aby se neukazovala zbytečná data. Někdy uživatelé prostě nevědí, co si mají myslet, tak jasné a stručné hlášení může dělat divy. Většinou je to o zkušenostech a testování toho, co funguje nejlíp.

153 slov
1.5 minut čtení
13. 2. 2024
Věra Moravcová
Věra Moravcová

Chybová hlášení v API, hlavně v GraphQL, by měla být fakt jasná a stručná. Nejdůležitější je mít tam nějaký kód chyby, který si uživatel může snadno spojit s dokumentací. Přesná chybová zpráva je taky nutnost, aby uživatel věděl, co se pokazilo. Dobré je i krátké vysvětlení problému, ale nemělo by to být moc dlouhé, aby se to dalo rychle přečíst.

Pokud jde o strukturu, je fajn mít nějaký standardní formát, třeba JSON, který se dá snadno parsovat. Není dobré to nechat na náhodu – když se to jednou ustálí, tak to usnadní práci.

Osobně jsem měl už pár stížností na nejasnosti v chybách, takže je lepší mít hlášení co nejvíc informativní. Co se týče ladění, já bych posílal víc informací během vývoje a pak to zjednodušil pro produkci. Sice to může být na začátku matoucí, ale aspoň najdeš a opravíš chyby lépe.

Takže shrnuto: kód chyby, jasná zpráva a standardizovaná struktura. A nezapomínej na ladění!

155 slov
1.6 minut čtení
10. 9. 2024
Robert Karásek
Robert Karásek
Podobné otázky