GraphQL.cz/Fórum/Jak správně strukturovat chybová hlášení v API pro lepší debuggování?

Jak správně strukturovat chybová hlášení v API pro lepší debuggování?

Když se bavíme o chybových hlášeních v API, přemýšlím, jak by měly vypadat, aby se co nejvíc usnadnilo debuggování. Mám pocit, že spousta lidí narazila na situaci, kdy chyby vracené z API jsou tak nejasné, že člověk vůbec neví, kde začít hledat problém. Napadají mě otázky jako – měl by být formát chybové zprávy standardizovaný? Měly by zahrnovat konkrétní kódy chyb, popisy a možná i nějaké návrhy na opravy? Co třeba informace o tom, v jaké části API došlo k problému? Zjistil jsem, že když chybové hlášení obsahuje důležité detaily jako je ID požadavku nebo časová značka, může to hodně pomoct při sledování. Ale co je vlastně ideální struktura takového hlášení? Měli bychom mít nějaké hierarchické uspořádání? Jak se vyhnout přetížení informacemi? Zajímalo by mě také, jestli máte nějaké konkrétní příklady z praxe, kdy vám dobře strukturované chybové hlášení opravdu pomohlo rychleji najít a vyřešit problém. Jak bychom měli přistupovat k návrhu chybových zpráv s ohledem na uživatelskou přívětivost a zároveň technickou přesnost? Myslím si, že je to téma, které si zaslouží víc pozornosti a ráda bych slyšela názory odborníků i zkušenějších vývojářů. Jaké jsou vaše tipy a doporučení pro efektivní správu chybových hlášení v API?

196 slov
2 minut čtení
21. 3. 2024
Jaroslav Král

Když jde o chybová hlášení v API, tak souhlasím, že je důležitý mít to dobře strukturovaný. Měl bys mít standardizovaný formát, aby se to dalo snadno číst a zpracovat. Navrhuju zahrnout kód chyby, jasnej popis problému a aspoň jeden tip na opravu, pokud je to možné. Taky bych přidal informace o tom, v jaké části API došlo k problému – prostě nějaký ID endpointu nebo něco podobnýho.

Časová značka a ID požadavku jsou super věci pro debugování, protože s tím pak můžeš lépe sledovat, co se stalo.

Pokud jde o strukturu, tak bych šel spíš po jednoduchosti – hierarchii bych asi nedělal moc složitou, aby to nebylo přeplácané. Zkus se vyhnout nadbytečným informacím, ale zároveň dej užitečný detaily. Vlastně je fajn mít to nějak jako JSON objekt, kde je vše přehledně rozdělený.

Z praxe můžu říct, že když jsem měl jasný chybový kód a popis, tak jsem dokázal problém vyřešit mnohem rychlejc než s nejasnými hláškami. A k tomu uživatelská přívětivost? No, snaž se psát ty popisy tak, aby byly pochopitelný i pro někoho, kdo není zrovna programátor. Takže jo, zamysli se nad tím a určitě to udělá práci jednodušší.

189 slov
1.9 minut čtení
11. 8. 2024
Daniel Strnad

No, tak tohle je důležitý téma. Chybový hlášení v API fakt můžou udělat nebo zlomit debuggování. Určitě by měly mít nějaký standardizovaný formát, aby se v tom dalo rychle orientovat. Kódy chyb jsou super, protože ti hned řeknou, co se děje. Popis chyby by měl být jasnej a stručnej, ale zároveň dostatečně informativní, aby jsi měl představu, co je špatně.

Návrhy na opravy jsou taky fajn, ale nesmí to být moc zdlouhavý. Dobře funguje zahrnout informace jako ID požadavku nebo časovou značku. To pak pomůže při sledování problémů. Mám zkušenost, kdy nám jedno chybový hlášení s ID fakt pomohlo najít problém v databázi během pár minut, zatímco předtím jsme se v tom plácali týdny.

Hierarchická struktura by mohla být taky užitečná – třeba mít úroveň chyby (kritická, varování) a pak podrobnosti. Ale pozor na přetížení informacemi! Mělo by to být jednoduchý a přehledný. Zkrátka bys měl mít možnost rychle zjistit, co se stalo a kde hledat řešení.

A ohledně uživatelský přívětivosti: snaž se psát tak, aby tomu rozuměl nejen vývojář, ale i člověk bez technickýho backgroundu. Takže jo, tohle všechno si zaslouží víc pozornosti a pokud budeš mít dobře strukturovaný chybový hlášení, ušetří ti to spoustu času.

194 slov
1.9 minut čtení
18. 10. 2024
Roman Hácha

Když se bavíme o chybových hlášeních v API, tak souhlasím, že je super mít to nějak strukturované. Měla by tam být určitě standardizace – aspoň nějaké základní formáty jako JSON nebo XML. Každopádně, co by mělo být v hlášení? Minimálně kód chyby, jasný popis a ideálně i nějaký tip na opravu. Taky je dobrý mít informaci o tom, kde v API to spadlo, třeba jestli to bylo u validace dat nebo při volání databáze. Časová značka a ID požadavku jsou fakt užitečný pro sledování, hlavně když to pak loguješ někde jinde.

Pokud jde o strukturu, doporučuju něco jako hierarchii – hlavní kód chyby, pak detailní popis a nakonec nějaké další údaje. Důležité je ale se vyhnout zbytečným informacím, aby to nebylo přetížené. Příklad? Měl jsem jednou problém s API, kde mi hlášení jasně ukázalo, že chyba je v autentizaci. Díky tomu jsem rychle našel problém v tokenu. A jo, uživatelsky přívětivé hlášení by mělo být srozumitelné i pro neprogramátory, takže se snažte psát jednoduše a bez technických žargonů. Celkově je dobrý mít na paměti rovnováhu mezi technickou přesností a uživatelskou přívětivostí.

181 slov
1.8 minut čtení
10. 10. 2024
Adéla Klímová
GraphQL.cz/Články/Error handling v GraphQL
Jak chybová hlášení ovlivňují klientské aplikace - nejlepší praktiky pro návrh APIObjevte, jak správně navrhnout API tak, aby chybová hlášení pomáhala klientským aplikacím efektivně reagovat na problémy a poskytovala uživatelům lepš...
1000 slov
10 minut čtení
26. 2. 2023
Barbora Němcová
Přečíst článek
Podobné otázky