GraphQL.cz/Fórum/Jak fungují subscriptions v GraphQL?

Jak fungují subscriptions v GraphQL?

Nedávno jsem se začal zajímat o GraphQL a přečetl jsem si spoustu informací o dotazech a mutacích, ale pořád mi chybí pochopení jedné věci, a to jsou subscriptions. Vím, že jsou to jakési mechanismy pro real-time data, ale nejsem si úplně jistý, jak to celé funguje v praxi. Mohl by mi někdo objasnit, co přesně subscriptions dělají a jaký mají význam v rámci GraphQL? Jak se vlastně vytvářejí a využívají v aplikaci? Zajímalo by mě, jestli je potřeba nějaký speciální server nebo knihovna na jejich implementaci, nebo jestli se to dá udělat i s běžnými nástroji. Dále by mě zajímalo, jak probíhá komunikace mezi klientem a serverem při použití subscriptions. Jaké technologie se na to používají? A co třeba WebSockets? Jak se to všechno propojuje dohromady? Je nějaká nejlepší praxe pro implementaci subscriptions, nebo na co si dát pozor? Ocenil bych, kdyby mi někdo dokázal vysvětlit i nějaké příklady použití subscriptions v reálných aplikacích. Díky moc za jakékoli info!

159 slov
1.6 minut čtení
31. 7. 2021
Nikola Valentová

Subscriptions v GraphQL slouží k tomu, aby se klienti mohli připojit k serveru a dostávali aktualizace v reálném čase. Když se něco změní na serveru, tak se to hned promítne na klienta, což je super pro aplikace, kde potřebuješ live data, jako třeba chaty nebo notifikace.

K implementaci potřebuješ server, který podporuje WebSockets, protože to je hlavní technologie pro subscriptions. Můžeš použít knihovny jako Apollo Server nebo GraphQL Yoga, které ti s tím pomůžou. Tyto knihovny už mají většinu potřebného pokrytého. Takže nemusíš vyvíjet všechno od nuly.

Jak to funguje? Klient se připojí na WebSocket endpoint a odešle subscription dotaz. Server pak "sleduje" události a když se něco stane (třeba nový příspěvek), pošle zprávu zpět na klienta. Komunikace je obousměrná, takže i klient může posílat zprávy na server.

Co se týče nejlepších praktik, je dobré mít nějaké chybové hlášení a možnost znovu navázat spojení v případě výpadku. Také si dej pozor na výkon - když máš hodně klientů, může to zatěžovat server. Příklady využití jsou třeba real-time chaty, notifikace nebo sledování změn v databázi.

Celkově subscriptions zvyšují interaktivitu a uživatelskou zkušenost, ale musíš být opatrný ohledně správy spojení a výkonu serveru.

188 slov
1.9 minut čtení
3. 2. 2024
Emil Sedláček

Subscriptions v GraphQL jsou fakt super, když potřebuješ real-time funkce. V podstatě to funguje tak, že klient se přihlásí na nějakou událost na serveru a dostává aktualizace, když se něco změní. Je to jako když sleduješ novinky – server ti hned pošle info, když nastane nějaká změna.

Na serveru musíš mít nějaké WebSockety nebo jiný mechanismus pro udržování otevřeného spojení, protože standardní HTTP požadavky by byly moc pomalé. Můžeš použít populární knihovny jako Apollo Server nebo urql, které už mají subscriptions zabudované. Tyto knihovny ti pak pomůžou s tím, jak nastavit a spravovat tyto spojení.

Co se týče komunikace, tak klient pošle subscription query a server na to odpovídá, že teď bude posílat data zpátky, kdykoliv se něco změní. Takže když pak dojde k nějaké mutaci (např. nový komentář), server to oznámí všem klientům, kteří se na to přihlásili.

Je dobrý mít na paměti pár věcí – třeba správně spravovat připojení a odpojení klientů, aby ses vyhnul memory leaks nebo zbytečným datům posílaným do neaktivních clientů.

Příklad použití? Chat aplikace je ideální, protože chceš vidět nové zprávy okamžitě, nebo třeba sledování změn stavu v reálném čase ve hře. Celkově subscriptions hodně zlepšují uživatelský zážitek, takže pokud plánuješ něco jako live updates, určitě do toho jdi.

202 slov
2 minut čtení
31. 1. 2024
Dana Marešová

Subscriptions v GraphQL jsou fakt užitečný způsob, jak dostávat real-time data. Funguje to tak, že klient se „přihlásí“ k odběru nějakého eventu, a server mu pak posílá update, když se něco změní. Hlavně se to používá v aplikacích, kde potřebuješ aktualizace v reálném čase, jako chaty nebo notifikace.

Pro implementaci potřebuješ server, který podporuje WebSockets, což je protokol pro komunikaci v reálném čase. Můžeš použít třeba Apollo Server nebo Hasura, které to mají zabudovaný. V podstatě klient pošle subscription dotaz na server a ten si zapamatuje, kdo chce co sledovat. Když dojde k nějaké změně (např. nový příspěvek na chat), server to pošle všem přihlášeným klientům.

Co se týče technologií, tak kromě WebSockets můžeš použít i další přístupy jako Server-Sent Events (SSE), ale WebSockets jsou určitě nejběžnější. Někdy je dobrý dát si pozor na škálovatelnost, protože víc klientů znamená víc otevřených spojení a to může být problém.

Příklady použití? No, typicky chat aplikace, kde chceš vidět nové zprávy okamžitě bez nutnosti refreshovat stránku. Taky třeba live data dashboardy nebo aktualizace stavu her.

Takže ve zkratce: subscriptions = real-time komunikace pomocí WebSockets + nějaký GraphQL server, co umí subscriptions. Je to super na interaktivní aplikace.

192 slov
1.9 minut čtení
23. 4. 2024
Radek Vojtěch
GraphQL.cz/Články/Real-time data s WebSockets
Optimalizace přenosu real-time dat pomocí WebSockets a GraphQLJak efektivně využívat WebSockets pro přenos živých dat v GraphQL aplikacích, která řešení volit pro minimální latenci.
1000 slov
10 minut čtení
13. 12. 2020
Richard Malý
Přečíst článek
Podobné otázky