GraphQL.cz/Fórum/Jak sledovat chyby v GraphQL dotazech?

Jak sledovat chyby v GraphQL dotazech?

Slyšel jsem, že GraphQL je skvělý pro efektivní práci s daty a že může být mnohem flexibilnější než tradiční REST API, ale co když se něco pokazí? Jak mám tedy případně sledovat chyby, které se mohou vyskytnout při provádění GraphQL dotazů? Například, pokud dostanu nějakou odpověď, kde se vyskytne chyba, jak bych měl postupovat, abych zjistil, co se přesně stalo? Existují nějaké nástroje nebo metody, které bych měl použít k efektivnímu ladění těchto dotazů? A jak vlastně rozpoznám, jestli je problém na straně serveru nebo klienta? Měli byste mít nějaké tipy nebo osvědčené postupy pro sledování a diagnostiku chyb v GraphQL? A co třeba logování těchto chyb? Jaké informace by měly být zahrnuty do logu, aby mi to pomohlo v budoucnu vyřešit problémy? Rozhodně bych chtěl mít lepší přehled o tom, co se děje, když něco nefunguje tak, jak má. Takže pokud má někdo zkušenosti s tímto tématem nebo ví o nějakých užitečných zdrojích, byl bych moc rád za jakékoliv rady!

161 slov
1.6 minut čtení
21. 11. 2022
Radek Vojtěch

Když chceš sledovat chyby v GraphQL dotazech, tak první věc, co můžeš udělat, je podívat se na odpověď, kterou ti server vrací. Když se něco pokazí, GraphQL vrací strukturu, kde najdeš errors pole. Tam by měly být informace o tom, co se stalo. Pokud se tam objeví nějaký chybový kód nebo zpráva, to ti hodně napoví.

Dále je fajn mít na serveru nějaké logování. Můžeš zaznamenávat všechny dotazy a odpovědi, včetně chybových hlášení. To ti pomůže později zpětně zjistit, co bylo špatně. Zároveň pokud máš přístup k serverovým logům, podívej se i tam – můžeš tam najít víc detailů, třeba jestli je problém na straně databáze nebo API.

Pokud jde o nástroje, doporučuji použít GraphQL Playground nebo Apollo Client Devtools. Ty ti pomůžou sledovat dotazy a jejich odpovědi v reálném čase. Můžeš tam vidět, které dotazy selhaly a proč.

Rozpoznat, jestli je problém na klientovi nebo serveru, může být tricky. Pokud dotaz vrací null s chybami, je to pravděpodobně serverová chyba. Ale když ti to vrací data a pak se s tím něco děje na klientské straně (třeba při zpracování), tak je to spíš klient.

No a co se týče logování chyb: zaznamenávej datum a čas, ID uživatele (pokud je relevantní), konkrétní dotaz a samozřejmě chybu samotnou. Také bys mohl zaznamenat i kontext – co se dělo před tím, než k chybě došlo. To ti pak může ušetřit spoustu času při hledání příčiny problému.

230 slov
2.3 minut čtení
30. 9. 2024
Michaela Vobořilová

Sledování chyb v GraphQL může být docela výzva, ale tady je pár tipů, co funguje. Když dostaneš odpověď s chybou, většinou v ní najdeš pole "errors", kde bude nějaká zpráva, co se pokazilo. Můžeš tam vidět i informace o tom, na jakém poli nebo dotazu byla chyba. Takže první krok je kouknout se na tuhle část odpovědi a zjistit, co to vlastně říká.

Pokud jde o ladění, doporučuju používat GraphQL Playground nebo Apollo Client Devtools - ty ti můžou dost pomoct při testování dotazů a sledování odpovědí. Můžeš vidět, jaké dotazy jdou na server a jaké odpovědi dostáváš.

Když se snažíš zjistit, jestli je problém na klientovi nebo serveru, můžeš zkusit udělat ten samý dotaz přímo na server pomocí nějakého REST klienta jako Postman nebo Insomnia. Uvidíš tak, jestli ti to vrátí stejnou chybu.

Ohledně logování, je dobrý mít nějaký middleware na serveru, který zachytí chyby a zapíše je do logu. Zahrň tam timestamp, URL dotazu, uživatelský vstup a text chyby. To ti pak pomůže zpětně analyzovat, co se stalo.

A ještě jedna věc - sleduj výkon dotazů. Pokud máš víc datových polí a některé dotazy trvají dlouho, může to také naznačovat problém. Takže sledování a analyzování těchto aspektů ti určitě pomůže mít lepší přehled.

201 slov
2 minut čtení
4. 1. 2024
Kristýna Matoušková

Když se v GraphQL něco pokazí, tak je dobrý začít s tím, co ti vrátí server. Pokud dostaneš odpověď s chybama, tak v ní většinou najdeš pole "errors", kde jsou popsaný problémy. To ti ukáže, jestli to je nějaká špatná query nebo jestli třeba chybí autorizace.

Doporučuju mít na serveru nějaký logging. Zapisuj nejen chyby, ale i dotazy, který byly provedený. To ti pomůže zjistit, jestli byla chyba na straně klienta (třeba špatně napsanej dotaz) nebo serveru (např. problém s databází). Můžeš použít třeba middleware na logování

Pokud jde o ladění, tak super věc jsou GraphQL IDE jako Apollo Studio nebo GraphiQL. Ty ti umožní testovat dotazy a vidět hned odpovědi v reálným čase. Takže když něco nefunguje, můžeš to hned upravit a zkoušet znovu bez toho, abys musel pořád měnit kód.

Pamatuj si, že i když je GraphQL flexibilní, tak i tak musíš dodržovat schema. Takže pokud dostaneš chybu "Cannot query field...", je pravděpodobně něco špatně v tom, co se snažíš dotázat.

Celkově je dobrý mít přehled o tom, co se děje na serveru a logovat všechny relevantní informace jako timestampy, uživatelský ID a dotazy. Tím si ušetříš spoustu času při debuggování.

190 slov
1.9 minut čtení
31. 10. 2023
Bohumil Havlík
GraphQL.cz/Články/Error handling v GraphQL
Monitorování a logování chyb v GraphQL API: Klíčové strategie pro úspěch vaší API infrastrukturyObjevte efektivní strategie pro sledování a logování chyb v GraphQL API. Jak správné monitorování může zlepšit výkon a spolehlivost vašeho API?
1000 slov
10 minut čtení
14. 8. 2022
Ondřej Kučera
Přečíst článek
Podobné otázky